In aanvulling op het artikel “Gezond en Fit blijven in de Winter’, hier het artikel over wat je in de levensstijl je kunt doen om fit en gezond te blijven.
Wat  kun je doen om  te zorgen dat je gezond blijft in de Winter in levensstijl?

Een aantal van de punten die ik hier noem  lijken vanzelfsprekend maar veel mensen lijken ze toch niet te kennen…..

1. Warm blijven in belangrijk, wanneer je het koud krijgt ben je vatbaarder voor verkoudheid en griep, het beste doe je dat met kleding van natuurlijke stoffen zoals wol en katoen.

2. Zorg voor voldoende slaap, 7-8 uur per nacht. Wanneer je te weinig slaapt dan ben je niet alleen vatbaarder voor verkoudheid( je immuunsysteem functioneert dan minder) maar ook heb je dan de neiging om meer en de verkeerde, zoete dingen, te eten.

Calli Nacht kan hierbij helpen, het zorgt er voor dat je dieper slaapt en meer droomt, wat een soort van psychische reiniging is.

 

3 Zorg voor beweging iedere dag. Ga wandelen of doe je boodschappen lopend of met de fiets. Zelfs wanneer het koud en nat is. De beweging is erg belangrijk om alle processen in het lichaam op gang te houden en het helpt om warm te worden en te blijven. Beweging is altijd belangijk, maar in deze tijden nog meer omdat je toch al meer binnen zit.

 

 

3a. Doe wat extra stretch oefeningen. We zijn wat stijver als het koud is. Ook stress die spieren doet verstijven zorgt dan eerder voor problemen. Een stijve spier kan lang geen problemen geven, ja je merkt het nauwelijks en dan ineens buk je, op pak je een kopje, maak je een kleine beweging, en ‘het schiet inde spier’ meestal rug. Dan is er spraken van een kleine scheurtje en dat kost tijd om te helen en zorgt voor langdurige pijnklachten. Sunbreeze helpt daarom om energie naar de plek te sturen en de doorbloeding te versterken en zo het probleem sneller te verhelpen.

4 Neem tijd voor rust, meditatie of yoga, luister muziek of lees een boek om tot rust te komen. De rust is versterkt het immuunsysteem. Omdat dit een periode is dat het lichaam( en geest) extra rust nodig heeft in de watertijd, is het belangrijk hier nu extra op te letten

 

5. Probeer zoveel mogelijk zon te krijgen, lastig in deze periode in Nederland, maar als er een kans is, pak die dan, of ga af en toe onder de zonnenbank.Het zorgt ervoor dat de huid vitamine d kan aanmaken.

6.Neem regelmatig een warm bad of douche om lekker warm te worden. Klinkt simpel bijna overbodig maar veel mensen vergeten dat, en water geleidt warmte zoveel sneller dan lucht en geeft het daarmee de kans op sneller en dieper op te warmen.

7. Ik maak mijn smoothies ook met Nuplus , Vitashake en wat fruit en een avocado, en met warm water zodat ik die warm kan drinken en ze me niet van binnen afkoelen.

 

 

Dit artikel is geschreven door drs Nick Heising, naar aanleiding van eigen kennis en ervaring.