winter Eet je gezond de winter door

Vitamine C is in de wintermaanden extra belangrijk omdat het een extra stimulans geeft aan je immuunsysteem.Voedsel vol met vitamine C is van vitaal belang om jouw immuunsysteem gezond te houden. Vitamine C slikken helpt, maar voedsel bevat meer bestanddelen dan alleen Vitamine C die belangrijk zijn. Door wat beter op je voeding te letten voorkom je slachtoffer te worden van verkoudheden en bronchitis.Research toont aan dat bepaald “power” voedsel -boordevol met vitamines, mineralen en antioxidanten, je zullen helpen om gezond en vitaal te blijven. Lees daarom ook het artikel over Vemma dat voor degenen, die weinig groenten en fruit eten, een ideale oplossing is.Onderstaand een lijst van het beste voedsel dat je in de winter kunt eten.

APPELS

appelsAppels zijn bewezen goed voor het hebben en houden van gezonde luchtwegen, dit is met name essentieel voor rokers. Men denkt nu dat één appel per dag kan helpen om te beschermen tegen longkanker en chronische longziekte, zoals bronchitis, te voorkomen. Appels bevatten ook een bepaald soort vezel, pectine, dat helpt om de bloedsuikerspiegel te controleren. Verder helpen appels met het lichaam te ontgiften.

Appeltaart tegen griep?

 

ABRIKOZEN

 

Abrikozen, vers of gedroogd bevatten grote hoeveelheden betacaroteen, beschermt de ogen en gaat de schade van vrije radicalen tegen. Het lichaam zet betacaroteen om in vitamine A, dat je kan beschermen tegen bepaalde soorten kankers, voornamelijk huidkanker.

 

AVOCADO

 

Bevat het onverzadigde vet Oleic zuur. Dit zuur heeft een cholesterolverlagend effect, helpt daardoor hartziekte te voorkomen en onder controle te houden. Ondanks dat de avocado een hoge calorische waarde heeft, is het een goede bron van vezels en de vitamines B6 en C.

 

BROCCOLI

 

Broccoli zit barstensvol vitamine C, betacaroteen en heeft een beschermende functie tegen borst kanker.

 

BLAUWE BESSEN

 

Diverse studies hebben aangetoond dat blauwe bessen behoren tot de beste power voedsel. Een grote handvol heeft 40 calorieën, bijna geen vet, een grote hoeveelheid aan vitamine C, antioxidanten en vezels.

 

CHILIPEPERS

 

Chilipepers bevatten capsaicine, daar zit de power. Het opeten van een chilipeper helpt je eetlust te onderdrukken. Researchers hebben ook aangetoond dat het eten van chilies het metabolisme licht doet stijgen. Er is meer vitamine C in een groene chili, dan in citrus fruit. Rode chilies bevatten meer vitamine A dan wortelen.

 

DONKERE CHOCOLADE

 

Donkere chocolade is helemaal niet slecht, zolang je onthoudt dat chocola veel vet en calorieËn bevat. Donkere chocolade bevat flavonoiden en behoren tot een groep van antioxidanten die bekend zijn als polyphenolen. Flavonoiden verlagen het risico op bloedstollingen.

 

KNOFLOOK

 

Knoflook zou een effect hebben op maag- en colonkanker. Het helpt ook bij het verlagen van slechte cholesterol in het bloed en het reguleren van de bloeddruk.

 

LIMOEN & CITROEN

 

Het enige dat je hoeft te doen, is elke dag een beetje vers citroen- of limoensap in je drinkwater te doen of over je rauwkost salade. Daarmee verhoog je je weerstand tegen kanker en verkoudheid, versterk je je immuunsysteem en verhoog je je vitamine C gehalte, hetgeen s’ winters erg belangrijk is.

 

MANGO

 

Als je mango kunt krijgen, dan raad ik deze dagelijks aan naast een appel en citroen. 1 mango bevat je gehele dagelijkse dosis aan vitamine C en bevat ook vitamine A.

 

PINDAKAAS

 

Een Amerikaanse studie heeft aangetoond dat vrouwen, die vijf keer per week een eetlepel pindakaas of een handjevol pinda’s eten, hun kans op diabetes met meer dan 20 procent verlagen. De mono-onverzadigde en poly-onverzadigde vetten in noten helpen ook om de glucose- en insulinestabiliteit te reguleren en te beschermen tegen hartaandoeningen.

 

POMPOENZADEN

 

Deze zaden zijn een goede bron van zink (versterkt het immuunsysteem en is goed voor de prostaat en baarmoeder). Een medische studie toonde aan dat mensen die regelmatig pompoenzaden eten korter verkouden zijn (dat is ook aangetoond met zinkpreparaten).

 

FRAMBOZEN

 

Behalve dat ze lekker smaken, hebben deze bessen ook een remmend effect op kanker celgroei. Frambozen verlagen verder hoge cholesterol en het risico op hartziekte. Bevatten vitamine C en vezels.

 

ZALM

 

Vis zoals zalm, makreel en tonijn zijn goede bronnen van omega-3 vetzuren, die helpen bij het reduceren van het risico op hartziekte, een regulerend effect op de stemming hebben en verminderen ontstekingsprocessen van de gewrichten (artritis). Omega-3 heeft ook een link met de hersenfunctie en biedt mogelijk een beschermend effect tegen de ziekte van Alzheimer.

 

SPINAZIE

 

Spinazie hoeft niet veel introductie. Ik raad het zowel vers (rauw) als gekookt aan. Het helpt ook vanwege de antioxidanten en mineralen waaronder ijzer en vitamine C.

 

Weerstandsverhoging

 

Maar vooral: Nuplus geeft je cellen de energie om alle lichaamsfuncties te laten werken, Calli zorgt voor een betere afvoer van afvalstoffen.

Quinary houdt je orgaansystemen gezond en vooral Conco en Lifestream zorgen ervoor dat je in de winter de energie hebt die je nodig hebt.

Ook Vitafruit kan je helpen met meer vitamines.